KJØP BILLETT
2 min read

Hvor ofte ønsker unge arbeidstakere tilbake-melding?

Featured Image

Hvor ofte ønsker de unge å få tilbakemelding på jobb fra sin leder og hva kan du gjøre under tilbakemeldinger for å redusere turnover?

Et spørsmål jeg ofte hører ledere stille, er: Hvor bør jeg gi tilbakemelding til yngre arbeidstakere?

Mange er bekymret for at hvis de gir tilbakemeldinger for sjelden, vil den ansatte ikke føle seg sett. Andre tenker helt motsatt, og uroer seg for at for hyppige tilbakemelding vil bli oppfattet som masete, eller at de skjemmer bort medarbeideren.

 

Ikke nok med samtale to ganger per år

Jeg har spurt over 125 personer fra gen Z, det vil se de som er født mellom 1995 og 2010, om hvor ofte de ønsker tilbakemelding. Dette er hva de svarer:

  • 4 av 10 sier de vil ha tilbakemelding minst én gang i måneden
  • 15 prosent sier at tilbakemelding to ganger i måneden holder
  • Hele 20 prosent ønsker tilbakemelding hver uke.

Det vil si at 1 av 5 arbeidstakere vil at du som leder, gir dem en feedback minst én gang i uken på hvordan de presterer, hva det gjør bra og hva de kan bli bedre på.

Tiden der man hadde medarbeidersamtale to ganger i året er med andre ord forbi.

 

Generasjon feedback

Husk at dette er en generasjon som sjekker mobilen hvert minutt for å se hvor mange likes de har fått på siste post på Instagram, eller antall views på deres siste Snapchat-video. De lever i en verden hvor de konstant får feedback på sine handlinger.

De unge ønsker mye oftere feedback på ting som om de presterer bra, hva de kan bli bedre på og om sine framtidige muligheter for å stige i gradene og hvordan de kan utvikle seg selv.

En ung arbeidstaker tenker hovedsakelig tre ting når han eller hun starter i en ny jobb:

  • Hva kan jeg bidra med her?
  • Hva vil jeg få ut av denne jobben?
  • Hvordan vil denne jobben påvirke min framtidige karriere?

Vær en leder som er tilgjengelig og vis klart og tydelig at du bryr deg om den ansatte, og at det er fordeler med å bli værende.

 

Snakk om framtiden

Et lite bonushint for å redusere turnover, er å alltid minne vedkommende på hva positivt som de kan vente seg i framtiden. Er det et nytt salgsmøte om to måneder som blir spennende og gøy? Flytter dere til kulere kontorer om 6 måneder? Kan de stige i lønn etter 8 måneder?

Minn de unge på hva de har i vente, og gi dem gode grunner til å bli. Husk at dette er en generasjon som skifter jobb oftere enn sokker og konseptet om å være lojal mot jobben sin eksisterer i mindre grad.

Mitt råd til deg som leder unge er: Sett deg ned med kollegaen din, og spør hvor ofte de ønsker en tilbakemelding. Start med å foreslå én gang i uken for å vise at du er åpen for å være tilgjengelig!

 

Max Gouchan er ung leder og gründer. På Drømmeseminaret 2020 skal han holde foredraget «Hvordan rekruttere og beholde unge arbeidstakere?» Les mer om Max her.